انتخابات 94--- 8
ساعت ۱۱:۳٧ ‎ق.ظ روز دوشنبه ٢۸ دی ۱۳٩٤  

 

ردصلاحیت نامزدهای اصلاح طلب

 

دوستان و عزیزان

بعد ازسلام

1- مگر قرار نبود پیش بینی کنیم که جناح حاکم چه هندسه ای را برای مهندسی ترسیم کرده، تا برای خنثی کردنش راهکاری داشته باشیم؟

2 – مگر قرار نبود که کف و سقف خواسته هایمان را در انتخابات مشخص کنیم؟

3 – مگر غیر از این بود که حلقه اول مهندسی انتخابات با معلق گذاشتن دعوت از130 نفر از نامزهای انتخابات خبرگان رهبری رقم خورد؟

4 – حال شایعه ی قریب به یقین رد صلاحیت 99% اصلاح طلبان حلقه دوم از مهندسی مزبور نیست؟

5 – حلقه بعدی هندسه ی جناح حاکم چه خواهد بود؟

6 – ایا جناح حاکم منتظر بازخورد اقدامات مهندسانه اش نمی ماند؟ عاقلانه اش این است که منتظر باز خوردهای اقداماتش باشد. اعم ازبازخوردهای جناح رقیب، جناح خویش و واکنش های آنسوی مرز

7 – اما در حوزه بازخورد جناح های آنسوی مرز، هرگونه اعتراضی ازسوی دولتمردان سایر کشورها، آتوی بدست جناح حاکم می دهد تا اصلاح طلبان را جاسوس و نفوذی قلمداد کرده و تغذیه مطلوب صدا و سیما را تامین خواهد کرد.

8 – بازخورد درون جناحی جریان حاکم نیز، حتی اگر منفی باشد، براحتی توسط جناح حاکم مدیریت می شود.

9 – اما بازخوردهای رفتار اصلاح طلبان چه می تواند باشد؟

الف – به نظر حقیر ابتدا باید پیش فرضی را ضمیمه کلامم کنم و آن نکته این است که، اگرچه اصولگرایان معتدل، اصلاح طلب نیستند. اما در وضعیت فعلی مشترکاتی با اصلاح طلبان دارند که نماد آن استقبال آنان از خط سیاست خارجی اصلاح طلبان است.

لذا ازاین اشتراک دیدگاه باید حداکثر بهره را برد تا جایی که ما را به اشتراک مساعی برساند.

 ب – چنین می پندارم که یکی از هدفهای مهندسان رقیب، بین زمین و هوا نگاهداشتن عناصر و تشکل های طیف اصلاح طلبی است، تا موجب کند شدن برنامه ریزی و تصمیم گیری صحیح اصلاح طلبان شوند.

پ – همچنین به نظر می رسد که جناح حاکم با رفتار خویش هدف سه گانه ای را دنبال می کند

پ/1 – قصدش عصبانی کردن رقیب است، تا رقیب ناچار به واکنشی شود که دستمایه ی تبلیغاتی برای حذف رقیب و حتی دستگیری و سرکوب اصلاح طلبان به دست آید.

پ/2 – تصور می شود که جناح حاکم با وارد کردن ضربات روانی، درپی متلاشی کردن اتحاد و یکپارچگی اصلاح طلبان و ایجاد چند دستگی آنان بر سر مسئله حضور یا عدم حضورشان در انتخابات است

پ/3 – قدر مسلم آرا خاموش در صندوق اصلاح طلبان واریز می شود و چه بسا که جناح حاکم برای بی انگیزه ساختن بخش خاموشان جامعه و مأیوس کردن آنان از حضور پای صندوق علاقمند باشد.

ت – آیا اصلاح طلبان نماد مشترکی جز سید محمد خاتمی دارند؟

اگر اصلاح طلبان اتفاق نظری روی نقش محوری جناب خاتمی دارند، پس ضمن ارائه نظرات کارشناسی شان به بدنه اصلاحات و نیز شخص جناب خاتمی، نه تنها قبل از اتخاذ تصمیم خاتمی درباره شرکت یا عدم شرکت انتخابات اعلام مواضع نکنند و نه تنها بازی رقیب را نخورده و بر طبل قهر از حضور پای صندوق نکوبند، بلکه با تاکید به تمرکز تصمیم گیری در طیف اصلاح طلبی، پیوند مستحکمی را با محوریت جناب خاتمی به نمایش گذارند که رقیب حریفش را بهتر بشناسد.

ج – یکی از اندیشه هایی که مدتی پیش جرقه اش در اصلاح طلبان زده شد. اما به جهت نگرانی جناح حاکم، محقق نشد. راه اندازی لویی جرگه اصلاحات بود و حال انکه چنین لویی جرگه ای می تواند در فضای مجازی تشکیل شود.

با این مقدمه، اگر اصلاح طلبان طرحی را برای دست یابی به چگونگی انتخاب اعضای لویی جرگه و کمیسیون های تخصصی آن داشته باشند، در کنار هر انتخاباتی، می توانند، با توجه به نامزدهای انتخابات اصلاح طلب مجلسشورای اسلامی، انتخابات درون جناحی داشته باشند.

البته که جناح حاکم به جهت سوء ظن خود به جریان اصلاح طلبی، چنین اقدامی را ضد امنیت ملی تلقی کرده و با آن مقابله خواهد کرد.

لیکن وظیفه اصلاح طلبان می تواند به گونه ای تعریف شود که تضمین لازم را برای رأس هرم نظام تامین نماید 

چ - هرچه باشد، افکار عمومی با به نتیجه رسیدن برجام، تمایلی به توسعه ای روزافزون اندیشه حاکم بر دولت جناب روحانی دارد.

و

افکار عمومی از جناب روحانی متوقع است که در تایید صلاحیت ها پادرمیانی کرده تا رفتارهای یکجانبه گرایی از کشور رخت ببندد.

اما درنظر داشته باشیم که ازروحانی متناسب با شاکله ی رفتاری واندیشه ای وی توقع داشته باشیم و توقع تحقق آرمانهای اصلاح طلبانه از وی نداشته باشیم

  • جمعبندی

واکنش های ما نسبت به اقدامات بی انصافانه ی جناح حاکم طبیعی و بلکه ضروری است.

اما تصمیم گیری درباره مشارکت یا عدم مشارکت در انتخابات را برعهده نماد اصلاح طلبان؛ شخص سید محمد خاتمی بگذارید. تا انسجام طیف خویش را به نمایش در آورده باشید.

از رئیس قوه مجریه باید خواست که همت خود را برای جلوگیری ازاین وضعیت بکارگیرد. ولی از وی تکلیف مالایطاق نخواهید.

خاطر مبارکتان باشد که دست به مواضعی نزنیم که هم پیمانان منطقی اصوالگرا را از دست بدهیم.

فراموش نشود، همانطور که جناب شکوری راد گفت: کف خواسته های ما، ممانعت از بازگشت عناصر متصل به ایت الله مصباح به مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری است  


 
ایران- آمریکا
ساعت ۱٢:٠۳ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٢٠ دی ۱۳٩٤  

رهبر معظم انقلاب در خطبه های تاریخی 29 خرداد 88 نیز فرموده بودند: «از قول رئیس جمهور آمریکا نقل شد که گفته ما منتظر چنین روزی بودیم که مردم به خیابان ها بریزند. از آن طرف نامه بنویسند، اظهار علاقه‌ی به روابط کنند، ابراز احترام به جمهوری اسلامی بکنند، از این طرف این حرفها را بزنند. کدام را ما باور کنیم؟»

13 آبان 88 مجدداً حضرت آیت الله خامنه ای به این پیام ها اشاره کرده و فرمودند: «همین رئیس جمهور جدید آمریکا، حرفهای قشنگی زد؛ به ما هم مکرراً پیغام داد؛ شفاهی، کتبی، که بیائید صفحه را عوض کنیم، بیائید وضع تازه‌ای درست کنیم، بیائید در حل مشکلات عالم با همدیگر همکاری کنیم؛ تا این حد! ما هم گفتیم پیش‌داوری نکنیم؛ ما به عمل نگاه میکنیم. گفتند، میخواهیم تغییر ایجاد کنیم. گفتیم خوب، ببینیم تغییر را. از روز اول فروردین که من در مشهد سخنرانی کردم - گفتم اگر دستکش مخملی روی پنجه‌ی چدنی کشیده باشید و دستتان را دراز کنید، ما دستمان را دراز نمیکنیم؛ این هشدار را من آنجا دادم - الان هشت ماه میگذرد. در طول این هشت ماه، آنچه ما دیدیم، برخلاف آن چیزی بود که اینها به زبان، به‌ظاهر ابراز میکنند. صورت قضیه این است که بیائید مذاکره کنیم؛ اما در کنار مذاکره، تهدید؛ که اگر مذاکره به این نتیجه‌ی مطلوب نرسد، پس چنین و چنان! این شد مذاکره!؟ این همان رابطه‌ی گرگ و میش است که امام گفت: رابطه‌ی گرگ و میش را ما نمیخواهیم. بیائید بنشینید با ما سر میز، مذاکره کنید بر سر فلان موضوع؛ مثلاً بر سر موضوع هسته‌ای، لیکن شرطش این است که این مذاکره، به فلان نتیجه‌ی معین برسد! مثلاً دست برداشتنِ کشور از فعالیت هسته‌ای، اگر به این نتیجه نرسد، پس چنین و چنان؛ تهدید.»


 
انتخابات94--- 7
ساعت ٩:٠٤ ‎ق.ظ روز یکشنبه ٢٠ دی ۱۳٩٤  

آیت الله خامنه ای:

 همچون گذشته اصرار داریم که همه، حتی کسانی که نظام را و رهبری را قبول ندارند پای صندوقها بیایند چرا که انتخابات متعلق به ملت، ایران و نظام جمهوری اسلامی است.

 این بار دومی است که رهبری تاکید دارد

1 - حتی کسانی که با من اختلاف دارند

2 - حتی کسانی که با نظام اختلاف دارند

در انتخابات شرکت کنند

هرکدام از بندهای فوق، تحلیل مناسب با خود را می طلبد

تحقق بند یک به معنای دلجویی از اصلاح طلبان تلقی می‌شود

مسلما این دلجویی نیازمند اقداماتی است،

به نظر بنده عدم ثبات شورای نگهبان در ردشدگان خبرگان، بی ارتباط با سخن امروز رهبری نیست

به عبارت دیگر

نمی توان سیدحسن خمینی را رد صلاحیت کرد و بعد اظهار داشت که " حتی اگر با رهبری هم مخالف هستید، در انتخابات شرکت کنید "

اما تحلیل بند دوم که حکایت از دعوت اپوزیسیون داخلی به شرکت در انتخابات است،

سخن دیگری است

رهبری چه چشم اندازی را برای اپوزیسیون داخلی باید نشان دهد تا آنان را ترغیب به حضور در انتخابات کند

اگر اشتباه نکرده باشم،

این مواضع رهبری در انتخابات سال 1392 هم تکرار شد

در انتخابات 92 رهبری چه چشم اندازی را می خواست به نمایش بگذارد تا اپوزیسیون هم ترغیب به حضور در انتخابات شود؟

مژده غیر آشکار رهبری در انتخابات92 ، حل مسئله هسته‌ای بود

لذا بنظر می رسد که ، رهبری در انتخابات94 باید چشم انداز اپوزیسیون پسندی را مدّ نظر داشته باشد

بنظرم این نکته اپوزیسیون پسند، چیزی جز عامل بازدارنده در برابر اقدامات جنگ طلبانه سعودی ها نیست

بدین ترتیب رهبری به اپوزیسیون تفهیم می‌کند ،

اگر خواستار آرامش کشور و بازدارندگی وضعیت جنگی هستید. 

در انتخابات شرکت کنید

البته ممکن است موضوع بزرگتری از خطر تهدید آل سعود مدّ نظر رهبری باشد

و

احتمالا هم همین طور است

نمی دانم که رهبری چه چشم انداز مقبولی را به اپوزیسیون گوشزد می کند

که موجب ترغیب شان شود

ولی هرچه که هست، دعوت رهبری از اپوزیسیون برای شرکت در انتخابات، لغه لغه زبان نیست.

آیت الله خامنه ای در نام بردن از دشمنان ایران، هیچ اشاره ای به اقدامات اخیر سعودی ها نداشتند.

این مسئله ضمن اینکه می تواند ناشی از پرهیز ایران بر داغتر شدن روابط فی مابین ایران وعربستان باشد، نکته دیگری را هم دربر دارد.

 ازبیانات آیت الله خامنه ای استشمام می شود که اگر آمریکایی ها دربرابر حوادث مرتبط با انتخابات اینده ایران، موضعگیری نکنند، همچنانکه ایشان قبل از حوادث 88 قصد پاسخگویی به نامه رئیس جمهور آمریکا داشته، ممکن است اجازه دهد تا دریچه های جدیدی برای مذاکره با آمریکایی ها گشوده شود.

لذا

اگر چنین استشمامی، غلط نباشد، چه بسا که چشم انداز غیر محسوسی که ایشان برای اپوزیسیون به نمایش می خواهد بگذارد، بازتر شدن روابطخارجی باشد.

 در اینجا ذکر این مطلب نیز خارج ازلطف نیست:

به نظر بنده، اقدامات تحریک آمیز سعودی که به افزایش سردی روابط کشورهای عربی خلیج فارس با ایران منجر شد، نوعی بازی در زمین غربی هاست.

چرا که بسته شدن درهای تجاری کشورهای منطقه بر روی ایران، ایران را به سوی پنجره های غرب سوق خواهد داد.


 
سردار همدانی
ساعت ٥:٤٦ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱۳ دی ۱۳٩٤  

حاج مجید نداف:

 

برای شهید همدانی احترام ویژه ای قایلم و به همین دلیل در مراسم او شرکت کردم و در زندگی سراسر شرافتمندانه او فقط سرکوبهای سال 88 را نمی بینم. او مرد بزرگی بود و عاقبت مزد خدماتش را گرفت و در خطوط مقدم جبهه علیه داعش که افتخار بزرگی است، به هر نحو که شده،به ملکوت اعلی پیوست.  روحش شاد

 

محسن رشید:

 

1 - شاخص ایمان افراد، آخرین رفتاری است که از آنها سر می زند. لذا ممکن است کسی قاری قرآن باشد و منکر قرآن از دنیا برود و یا کسی ظلم کرده باشد ولی مظلوم با دنیا وداع کند

2 -  رزمندگان همدان باید سابقه سردار همدانی را از قراویز ( جبهه سرپل ذهاب ) تا لشکر 27 و از لشکر 27 تا ستاد قرارگاه های عملیاتی بشناسند.

حال اگر ایشان در برخی از حوادث ناگوار 88 نقش داشته، بجای خود محفوظ، ولی شاخص قضاوت ما رفتارهای آخرین ایشان است.

3 -  یاد داشته باشیم که جنگ در غزه، لبنان، سوریه و عراق، از نگاه امنیتی- نظامی، دور کردن منطقه خطر از مرزهای رسمی کشور است و خارج از نگاه ارزشی ، این گونه آموزه ها مورد تایید علوم استراتژیک است.

4 - همانطور که به درستی معتقدیم که سپاه نباید در انتخابات دخالت کند، همانطورهم معتقد به ضرورت توان مندی روزافزون سپاه هستیم. این توان مندی یکی از عوامل بازدارنده دشمن خارجی خواهد بود.

5 - شاخص‌های این توان مندی چیست؟ حتما یکی از آنها انسجام داخلی و تبعیت از فرماندهی است. حال با این شاخصه، فرمان بردن یک ژنرال از فرمانده کل قوا، به همافزایی کمک نمی کند؟

بلکه رابطه قلبی بین ژنرالها و فرماندهی کل قوا، پرده ای از بازدارندگی را برای دشمن به نمایش در نمی آورد؟

,6 - بی تردید یکی از عوامل بازدارنده دشمن، کارنامه درخشان نظام طی جنگ تحمیلی 8 ساله است. ولی آیا همواره این تردید وجود ندارد  که توانایی سپاه در امروز مانند گذشته نیست؟

البته که یکی از شاخصه های مهم توان مندی نظامی یک کشور، بستگی به موقعیت اجتماعی نیروهای مسلح ان کشور دارد و به همین جهت هم که شده سپاه نباید در انتخابات دخالت کند که متأسفانه سپاه از این زاویه آسیب بزرگی دید که هنوز هم متوجه اشتباه خود نشده است. اما این نهاد نظامی که متاسفانه نزول موقعیت اجتماعی داشته، اگر بگونه ای، جبران مافات نکند، نقش بازدارنده اش کاهش می یابد.

اما سپاه با دو عامل این کسری توان را پوشش داده است:

الف - افزایش توان جنگ افزاری

ب - حضور در میدان های نبرد غزه، لبنان، عراق و سوریه

حال با این مقدمه چینی. حضور حسین همدانی و دیگر رزمندگان ایرانی در سوریه و عراق، که قدرت بازدارندگی ما را به نمایش می گذارد و خطر تأمین مرزهای کشور را صدها و بلکه چند هزار کیلومتر، از مرزهای ما دور می کند، حضور هر ایرانی در آن صحنه های نبرد، نوعی دفاع از مرزهای کشور نیست؟!

آیا کشته شدن در چنین میادینی آنهم داوطلبانه ارزش شهادت ندارد؟!

7 - محبت دلیل بردار نیست

بدون هیچگونه پرده پوشی اظهار می دارم که من حسین همدانی را دوست داشته و دوست دارم. حتی در حوادث 88 که قبل از روز رای گیری، به مناسبت سوم خرداد 88 (سالروز فتح خرمشهر) سخن تامل برانگیزی گفت:

و اظهار داشت که " بیت المقدسی بسازیم که ..." در حالی که از آن کلام بوی دخالت سپاه به مشامم می رسید، ولی همان روزش هم دل من از محبت او خالی نمی شد. البته بند آخر من نه سخن منطقی بلکه اعتراف به آن چیزی بود که در وجود من خود نمایی می کند.


کلمات کلیدی:   سردار همدانی ،انتخابات 1388 ،داعش ،سوریه
     
 
انتخابات 94---6
ساعت ۱٢:۱٤ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱۳ دی ۱۳٩٤  

 

استاد محمدرضا مرشدی

 

خوشبختی در  زندگی تابع انتخاب است

 

انتخاب درست ما را مقتدر تر میکند.انتخاب نادرست زندگی ما را از رونق می اندازد.قران نسخه سلامتی و برکت زندگی به ما دستور میدهد که در امور زندگی خود مشورت کنید.تصمیم درست اینده زندگی ما است.انسان تابعی از انتخاب های مکرر است.

بطًور کلی انتخاب نگردن گزینه های بد اهمیت بیشتری دارد. نه گفتن در زندگی ای موجود عاطفی سخت تر از اری گفتن است انسان وقتی با دوستی بد مواجه میکند خیلی سخت به او جواب منفی میدهد.

اگر ما ایرانیان با گشتن در عرض و طول و عمق تاریخ و جغرافیا بتوانیم اصل اول قانون اساسی خود را اجرا کنیم و تصمیم های انتخاباتی درست بگیریم روز به روز تواگرتر در زندگی فردی و اجتماعی ظاهر می شویم

اگر بتوانیم نیم قرن درست انتخاب کنیم اعتبار تاریخی ایران را به عنوان پرجم داری عقل و علم و تجربه ودین و عرفان وحکمت احیا می کنیم. روش. جمهوری اسلامی بهره برداری ازتجربه بشری و علم بشری و عقل بشری و وحی و میراث مقدس مشترک همه انبیای الهی است

اگرغرب. در قرن بیستم برای ملل اروپایی بیست و پنج در صد اوقات فراقت در برنامه ریزی های فرهنگی خود دید . اگر کشورهای حوزه یورو برای هزاره سوم هفتاد و پنج درصد زندگی مردم را اوقات فراقت دیده اند شاید زود تر از ما اهمیت روشهای پنجگانه حکمرانی ایده ال جمهوری اسلامی را به لحاظ شیصد سال تجربه تاریخی از مبدا رونسانس بهتر درک میکنند.

غرب بدلیل ایجاد سیصد سال ارامش نسبی و تصمیم درست به تمدن مادی رسید اما برای معنوی کردن تمدن مادی خود به زمان بیشتری نیاز دارد

بیایم منازعات داخل کشور را برای ایجاد حد اکثر کامروایی و ارامش به حد اقل ممکن برسانیم


کلمات کلیدی:   انتخابات 94 ،معارف
     
 
انتخابات 94----5
ساعت ۱٢:۱٢ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱۳ دی ۱۳٩٤  

استاد محمدرضا مرشدی

 

روشهای نظام جمهوری اسلامی

 

١-- بهره برداری از تجربه بشری

2-بهره برداری از علم بشری

٣- بهره برداری از عقل

۴- بهره برداری از وحی پیامبران

۵-تلاش برای موضوع شناسی و حکم شناسی

  در اخرین تحلیل ایثارگران هزینه دفاع ار کشور را در کنار مردم می پردازند.

ما باید در دوران صلح سرمایه برای کشور ایجاد کنیم تا انجا که بدون نیاز به جنگ امنیت مردم خود را تامین کنیم


کلمات کلیدی:   انتخابات 94 ،جمهوری اسلامی ،ایثارگران
     
 
پشتیبانی از ولایت فقیه
ساعت ۱٢:٥٧ ‎ب.ظ روز شنبه ۱٢ دی ۱۳٩٤  

 

مهندس مهدی رضایی

جمله ای به امام منتسب است با این مضمون که" پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت آسیب نرسد".

 

محسن رشید:

جناب رضایی البته که باید در هر سطح از مدیریت ، پشتیبانی لازم از  مدیر مربوطه صورت گیرد تا موجب همافزایی توانایی درسیستم مربوطه شود. همچنان که اصلی در تیم های ورزشی هست و بر اساس آن اصل مربی، سرمربی، سرپرست و سایر ردههای مدیریتی را باید مورد حمایت قرارداد. لذا موضوع پشتیبانی از ولی فقیه یک اصل عقلانی است و لزومی ندارد که مستند به اظهارات امام خمینی باشد. البته بنده به تناسب نیازی که داشتم، چند سال قبل به جستجوی این مطلب در صحیفه نور پرداخته و آن را نیافتم. ولی جمله ای را پیدا کردم که اگر قسمت هایی از آن را دستکاری کنید، چنین مطلبی استنتاج می شود. کاش الان نشانی دقیقش را در خاطرم داشتم و عرضه می کردم. اما به نظرم میرسد که این جمله را شخص خوش ذوقی از کلمات امام استنتاج کرده و انرا تبدیل به شعاری کرده و به صورت دیوار نویسی عرضه کرده و سپس چون باب طبع ما بوده، همه جا منتشرش کردیم و امروز آنقدر شهرت یافته که نمی توانیم درباره مخدوش بودنش حرفی بزنیم. اما همین قدر که بجای استناد به امام نگاه عقلانی بر آن داشته باشیم، بر صحت آن تایید گذاشته و درباره حدود آن نیز می توانیم بحث علمی کنیم


کلمات کلیدی:   امام خمینی ،ولایت فقیه ،صحیفه نور
     
 
آیت الله مصباح یزدی کیست؟
ساعت ۱٢:٢٧ ‎ب.ظ روز شنبه ۱٢ دی ۱۳٩٤  

جناب محمدرضا مرشدی:

  

آیت الله مصباح یزدی کیست؟!2

 

■ فرید مدرسی

 

کلید نظام نظری و عملی سیاسی آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی در این کلام نهفته است: «ما در فعالیت‌هایمان فقط «نظام اسلامی» را می‌خواهیم و بس. هرچیز دیگری که می‌خواهیم، یا مقدمه است برای تحقق «نظام اسلامی» یا لوازمش است و اصالت ندارد.»(1) نظام اسلامی مدنظرش «ولایت مطلقه فقیه» است.(2) او درباره حکومت رهبر این نظام که «ولی فقیه» است، می‌گوید: «حکومت ولی فقیه در زمان غیبت امام معصوم(ع) با نصب عام از طرف امام معصوم انجام شده است که خود وی منصوب خداست (3)... در هر زمانی «فقیه اصلح» برای اداره جامعه اسلامی از سوی امام زمان(ع) منصوب شده است. (4)» آیت‌الله تفاوتی میان نصب امامان معصوم با نصب ولی فقیه می‌گذارد: «معصومان (ع) به صورت معین نصب شده‌اند، ولی نصب فقها عام بوده و در هر زمانی برخی آنها مأذون به حکومت هستند.»(5)

بر این اساس او، با ابراز خرسندی از انتخاب غیرمستقیم رهبری، معتقد است: «فقهای عضو خبرگان، کمتر تحت تاثیر تبلیغات و جوسازی‌ها واقع می‌شوند و در نتیجه در جو آرام و مطلوبی ولی فقیه را کشف و به مردم معرفی می‌کنند.»(6) چرا که آیت‌الله بر این باور است که خبرگان رهبری، رهبری منصوب شده از سوی امام زمان را «کشف» می‌کند و انتخابی وجود ندارد.

از این‌رو، به «مشروعیت مردمی» نه‌تنها معتقد نیست، بلکه «مقبولیت» را نیز از آن مردم نمی‌داند؛ فقط معتقد است که مردم به ولی فقیه «عینیت» می‌بخشند: «مردم هیچ مشروعیتی به حکومت فقیه نمی‌دهند، رای و رضایت آنان باعث به وجود آمدن آن می‌شود... با این تحلیل، انتخابات زمینه‌ای برای کشف رهبری می‌شود، نه اینکه به او مشروعیت ببخشد(7)... مردم اصلا حق حاکمیتی از خودشان ندارند تا به کسی اعطا کنند (8)... حاکم را باید خدا تعیین کند و مشروعیت حکومت از طرف اوست. مردمی که اختیار خود را ندارند، چگونه می‌توانند اختیار خلق خدا را به دست کسی بدهند؟!(9)»

بدین‌سان، مهم‌ترین کار ویژه مجلس خبرگان رهبری از منظر آیت‌الله برای جلوگیری از اختلاف پس از انتخاب رهبری است؛ چرا که پیش از این خود به خود رهبر از سوی امام زمان(عج) نصب شده است: «تشکیل مجلس خبرگان مبتنی بر نظریه انتصاب است... و خبرگان برای اینکه اختلافی پیش نیاید انتخاب می‌شوند. (10)... [همچنین] ارزش مراجعه به آرای عمومی کمتر از رای خبرگان است... (11) و انتخاب غیرمستقیم بیشتر قابل اطمینان است.(12)»

مصباح‌یزدی معتقد است که «در نظام سیاسی اسلام حجیت کلام رهبر به رای مردم نیست و اعتبار و مشروعیت نظام و رهبر برگرفته و ناشی از رای خبرگان نمی‌باشد، زیرا خبرگان مقام ولایت را به رهبر اعطا نمی‌کنند. وظیفه خبرگان فقط تشخیص مصداق رهبری الهی است که شرایط آن را ائمه اطهار بیان کرده‌اند. خبرگان موظفند کسی را که امام معصوم برای ولایت و رهبری شایسته می‌داند، به مردم معرفی ‌کنند... بنابراین اعتبار رهبری به سبب صلاحیت‌های او و نصب الهی است. باید افزود: دیگر امور و مناصب با واسطه حجیت رهبر اعتبار پیدا می‌کند.(13)»

آیت‌الله با توجه به این نظر، «انتخاب» را دارای دو فایده می‌انگارد و رای منفی مردم را باعث ابطال نظام اسلامی نمی‌داند: «انتخاب و مراجعه به آرای مردم از دیدگاه عقیدتی ما هیچگاه مشروعیت‌آور نیست، تا با منفی شدن آرای عمومی، مشروعیت نظام باطل گردد... انتخابات از نظر ما دو فایده دارد؛ یکی اینکه با برگزاری آن و توجه به آرای مردم، آنها خود را در ایجاد حکومت دینی سهیم خواهند دانست و در نتیجه بیشتر و بهتر در حمایت از نظامی که به دست خودشان تحقق یافته، می‌کوشند و آنگاه آرمان‌های مهم حکومت دینی تحقق می‌یابد. فایده دیگر این است که امام راحل(ره)- بنیانگذار این نظام الهی – با تاکید بر اهمیت نقش مردم و آرای آنان مخالفان نظام را خلع سلاح کردند، زیرا آنا با تبلیغات مسموم خود قصد داشتند، نظام اسلامی را مستبد جلوه دهند، ولی هنگامی که آرای مردم در این نظام مورد احترام و اهتمام باشد، حربه مخالفان از کار خواهد افتاد.(14)»... {ادامه دارد}

@faridmod

پی نوشت:

1 - هفته‌نامه پرتو سخن (ارگان سیاسی موسسه آموزش و پرورش امام‌خمینی)، 17 اسفند 79 

2 -  مصباح‌یزدی، محمدتقی، پرسش‌ها و پاسخ‌ها، ج 1، انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قم، پاییز 77، صص 60 – 59 

3 -  همان، ص 16 

4 -  همان، ج 2، ص51 

5 -  همان، ج 1، ص 18 

6 -  همان، ص 86 

7 - همان، ص 25 

8 -  همان، ج 2، ص 50 

9 -  نادری، محمدمهدی، در پرتو ولایت، انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قم، 1382، ص 254 

10 -  پرسش‌ها و پاسخ‌ها، ج 2، ص 56

11 -  همان، ص 59

12 - همان، ج 1، ص 85

13 - همان، ص 88

14 -  همان، صص 33 – 32

@faridmod


 
انتخابات 94--- 4
ساعت ۱٢:٢٥ ‎ب.ظ روز شنبه ۱٢ دی ۱۳٩٤  

محمدعلی آهنگران:

 

این روزها موضوع انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی نقل محافل گوناگون و حتی موضوع بحثها و گعده های خانوادگی و دوستانه است.

استقبال گسترده و ثبت نام حداکثری چهره های شاخص و نخبگان و اقشار مختلف مردم نوید شور و نشاط و مشارکت کم نظیر در این دوره از انتخابات را می دهد هر چند مطلوب برخی گروههای سیاسی نیست و آنها از حضور پرشمار و انبوه مردم چه در اعلام نامزدی و ثبت نام داوطلبان و چه پای صندوق های رای به دلیل کاهش بخت ایشان در پیروزی در انتخابات نگرانند.

اما آنچه مسلم است اینکه مشارکت حداکثری شهروندان در هر انتخابات ، ضامن بقا و دوام اصل نظام جمهوری اسلامی است.

نکته ای که لازم است در خصوص تایید صلاحیت نامزدهای هر دو انتخابات یادآور شویم اینکه ممکن است روند تایید صلاحیت ها از سوی شورای نگهبان و نتایج آن چندان مورد پسند برخی جریانات سیاسی از جمله گروههای اصلاح طلب نباشد و حتی موجبات شگفتی و دلسردی بخشی از مردم را فراهم آورد اما روشن است که قهر با صندوقهای رای و دلسردی و تحریم انتخابات و همچنین درگیری و مواجهه با نهادهای اجرایی و نظارتی خصوصاً شورای نگهبان تماما به سود جریان محافظه کار و افراطی خواهد بود چرا که موجب می شود از رهگذر سرخوردگی جریان معتدل و اصلاح طلب و یا امنتیتی شدن فضا گروهایی که این روزها گرفتار چند پارگی و افتراق شده اند منسجم گشته و با یک سازمان رای حداقلی پیروز میدان انتخابات باشند. تجربه ای که از انتخابات مجلس هفتم هشتم و نهم پیش روی ماست.

جریان اعتدالی به هر قیمت که شده باید در انتخابات حضور موثر و قوی داشته باشد حتی اگر چهره های شاخص و رای آور خویش را در جریان بررسی صلاحیتها از دست بدهد. بسیاری از داوطلبان جوان و کمتر شناخته شده می توانند

با توان و ظرفیت مطلوبی تغییرات مورد نظر را موجب شوند و از طرفی با رای به کسی که ضررش کمتر است می توان از راهیابی کسانی که غیر از ضرر و چوب لای چرخ پیشرفت و توسعه کشور گذاشتن خاصیت دیگری ندارند جلوگیری کرد.

فراموش نکنیم حمایت همه جانبه ما از حجت الاسلام و المسلمین روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ٩٢ حربه رد صلاحیت آیت الله هاشمی رفسنجانی را از کار انداخت و مسیر حرکت کشور را از تندروی به اعتدال تغییر داد.

محمد علی آهنگران.

https://telegram.me/ahangaranchannel


 
انتخابات 94---3
ساعت ۱٢:۱۸ ‎ب.ظ روز شنبه ۱٢ دی ۱۳٩٤  

حاج مجید نداف:

 

آیا به نظر شما به یه همچین آدمی که  می خواد در مجلس خبرگان نامزد بشه ، شورای نگهبان باید التزامش رو به قانون اساسی تایید کنه

 

✔آیت الله مصباح یزدی:

  در حکومت اسلامی رای مردم هیچ اعتبار شرعی و قانونی ندارد؛ نه در اصل انتخاب نوع نظام سیاسی کشورشان و نه در اعتبار قانون اساسی و نه در انتخاب ریاست جمهوری و انتخاب خبرگان و رهبری. ملاک اعتبار قانونی تنها یک چیز است و آن "رضایت ولایت فقیه" است.

 اگر در جمهوری اسلامی تاکنون سخن از انتخابات بوده است، صرفا به این دلیل است که ولی فقیه مصلحت دیده است، فعلا انتخابات باشد و نظر مردم هم گرفته شود.

ولی فقیه حق دارد و می تواند هر زمان که اراده کند و مصلحت بداند نوع دیگری از حکومت را که در آن چه بسا اصلا به رای مردم مراجعه نشود، انتخاب کند.

مشروعیت حکومت، نه تنها تابع رای و رضایت ملت نیست، بلکه رای ملت هیچ تاثیر و دخالتی در اعتبار آن ندارد.

■ منبع: هفته نامه پرتو؛ هفتم دی ماه ۱۳۸۴


 
مطهری، مصباح، آزادی بیان
ساعت ۸:٥٩ ‎ق.ظ روز شنبه ۱٢ دی ۱۳٩٤  

 

پایان نامه

دوشنبه 4 اردیبهشت 1391       

 

بررسی و مقایسه آرا و نظریات آیت الله مطهری و آیت الله مصباح یزدی درباره آزادی عقیده و بیان

 

در چکیده این پایان نامه آمده: «بر حسب این پژوهش، استاد مطهری نظریه حقوق طبیعی را به منزله یکی از مبادی تصدیقی دیدگاه خویش پذیرفته و این امر بعدا مورد نقد استاد مصباح قرار گرفته است.

آیت الله مطهری در مبحث آزادی عقیده، همواره بر این نکته تاکید می کند که آدمی فقط در داشتن عقاید مبتنی بر تفکر صحیح و منطقی آزاد است و لذا در اتخاذ عقاید مبتنی بر احساسات و عواطف و تقلید، آزاد نیست و این عقاید نباید مجال بروز یابند. اما او در خصوص اصل آزادی بیان، موضع واحد ندارد. گاهی آن را به طور بسیار محدود می پذیرد و درست تر آن است که بگوییم اصلا آن را نمی پذیرد؛ چون حد آن را توحید می داند و لذا مخالفان توحید مجال بیان عقاید خویش و دفاع از آن را ندارند. و گاهی دیگر آزادی را به طور کامل می پذیرد. بر طبق همین موضع، کافران و ملحدان نیز به شرط آنکه ریا نورزند و دروغ نگویند می توانند آراء و نظرات خویش را مطرح کنند و هیچ کس هم مانع عقاید غیراسلامی آنها نمی شود.

درواقع، آیت الله مطهری از مواضع سنتی فقهی قدری فاصله گرفته ولی همچنان به آن مبانی ملتزم است. او پاره ای از لوازم دیدگاه جدید مربوط به حقوق بشر را پذیرفته و در عین حال در مبادی دین شناسی و انسان شناسی مقبول خویش تجدیدنظر نکرده و به همین دلیل، نوعی ناسازگاری در اقوال او دیده می شود. به بیان دیگر، او هیچ یک از دو نظریه رقیب را به طور کامل نمی پذیرد و به لوازم آنها ملتزم نمی شود.

موضع آیت الله مصباح یزدی با آیت الله مطهری قدری متفاوت است. او آزادی عقیده را اساسا خارج از حوزه قوانین حقوقی می داند، اما درخصوص آزادی بیان صراحتا با مفاد اصول مربوط به آزادی عقیده و بیان در اعلامیه حقوق بشر مخالفت می ورزد. از نظر او مخالفان عقاید اسلامی، یا معتقدان به عقاید غیراسلامی –اعم از پیروان ادیان الهی یا مادی مذهبان- مطلقا حق ترویج و تبلیغ و دفاع از عقاید خویش را در ملأ عام ندارند و از آنجا که این امر مفسده انگیز است و هیچ مصلحتی بر آن مترتب نیست، حکومت باید جلوی آن را بگیرد. او فقط آزادی مؤمنان و آن هم موافقان عقاید خویش را می پذیرد و مخالفان را واجد چنین حقی نمی داند و بر لزوم مبارزه با آن تأکید می کند. به بیان دیگر او به روشنی و با قاطعیت تمام از مواضع فقیهان سنتی دفاع می کند و مخالفت خویش را با آزادی بیان عقاید مخالف و نیز آزادی انتخاب مذهب اعلام می دارد و تغییر مذهب را که در واقع لازمه قبول آزادی عقیده است، ارتداد و مشمول حکم قتل می داند.»

این پایان نامه در پنج فصل تنظیم شده است. فصل اول آن به کلیات اختصاص دارد که موضوعاتی همچون طرح مسئله، پیشینه تحقیق، سؤالات و اهداف و روش تحقیق در آن معرفی شده است.

در فصل دوم با عنوان «ادبیات موضوع» به ارائه تعریف از «آزادی» و بیان اقسام آن و منابع قانونی آزادی پرداخته شده است.

فصل سوم به تبیین «آزادی عقیده و بیان، از دیدگاه استاد شهید آیت الله مطهری» می پردازد و در فصل چهارم «آزادی عقیده و بیان، از دیدگاه آیت الله مصباح یزدی» بررسی شده است.

در فصل پنجم نیز با عنوان «ماحصل و تطبیق» نتیجه پژوهش بیان شده است.

نویسنده، نتایج تحقیق خود را در فصل پایانی ضمن پاسخ به چهار پرسش زیر جمع بندی نموده است:

1 -    آیا این دو عالم و متفکر مسلمان حق آزادی عقیده و بیان را آنچنان که در اعلامیه جهانی حقوق بشر آمده است، به طور کامل رد می کنند یا به طور کامل می پذیرند و یا به تفصیل قائل اند؟

2 -   آیا آیت الله مطهری و آیت الله مصباح یزدی به آزادی عقیده و بیان به منزله یک حق نظر کرده اند یا یک وسیله؟

3 -     آیا آیت الله مطهری و آیت الله مصباح یزدی درباره آزادی عقیده و بیان وحدت نظر دارند؟ و اگر وحدت نظر دارند آیا نظر آنها مورد اجماع فقیهان و متفکران مسلمان است و در آن صورت آیا می توان نظر و رأی آنها را نظر قطعی اسلام تلقی کرد؟

4 -    آیا نظر آیت الله مطهری و آیت الله مصباح یزدی با مفاد قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران موافق و منطبق است؟

 

  • پژوهشگر: ثریا پورحسین      * دانشگاه علامه طباطبایی     * دانشکده علوم اجتماعی    *  مقطع کارشناسی ارشد    *   تاریخ دفاع بهمن 1381    *  استاد مشاور دکتر محمدحسین پناهی     *  استاد راهنما دکتر مهدی محسنیان راد       *    رشته امور فرهنگی

کلمات کلیدی:   شهید مطهری ،مصباح یزدی
     
 
انتخابات 94---2
ساعت ۸:٥٤ ‎ق.ظ روز شنبه ۱٢ دی ۱۳٩٤  

حاج سعید عابدینی

سلام قدر مسلم اینست که جناح تمامیت خواه خود را بازنده قطعی در انتخابات می بیند پس هر طور شده میخواهد صحنه را بهم بزند تا معجونی درست کند تا ادامه لفت ولیس دنیا بکامی اش ادامه دهد وظیفه ما تحمل است وبی اعتنایی به ترفند های این مار هفت خط و پاسخ همه فحش ها وناروا هایشان را حواله به نتیجه شمارش آرا صندوق های رای بدهیم وفقط خود را موظف بدانیم همراهانمان را تشویق به شرکت پر شور تر در انتخابات نماییم وبدانیم این شیاطین هزار ترفند بکار می برند برای نجات از این مخمصه مولود این انتخابات برکات فراوانی همراه خود برای جامعه به ارمغان خواهد آورد انشاالله


 
انتخابات 94---3
ساعت ۸:٥٢ ‎ق.ظ روز شنبه ۱٢ دی ۱۳٩٤  

حاج مجید نداف:

 

آیا به نظر شما به یه همچین آدمی که  می خواد در مجلس خبرگان نامزد بشه ، شورای نگهبان باید التزامش رو به قانون اساسی تایید کنه

 

✔آیت الله مصباح یزدی:

در حکومت اسلامی رای مردم هیچ اعتبار شرعی و قانونی ندارد؛ نه در اصل انتخاب نوع نظام سیاسی کشورشان و نه در اعتبار قانون اساسی و نه در انتخاب ریاست جمهوری و انتخاب خبرگان و رهبری. ملاک اعتبار قانونی تنها یک چیز است و آن "رضایت ولایت فقیه" است.

  اگر در جمهوری اسلامی تاکنون سخن از انتخابات بوده است، صرفا به این دلیل است که ولی فقیه مصلحت دیده است، فعلا انتخابات باشد و نظر مردم هم گرفته شود.

 ولی فقیه حق دارد و می تواند هر زمان که اراده کند و مصلحت بداند نوع دیگری از حکومت را که در آن چه بسا اصلا به رای مردم مراجعه نشود، انتخاب کند.

 مشروعیت حکومت، نه تنها تابع رای و رضایت ملت نیست، بلکه رای ملت هیچ تاثیر و دخالتی در اعتبار آن ندارد.

 ■ منبع: هفته نامه پرتو؛ هفتم دی ماه ۱۳۸۴


 
انتخابات94---1
ساعت ۸:٤۳ ‎ق.ظ روز شنبه ۱٢ دی ۱۳٩٤  

🔵🔵🔵 عارف: باید برای ثانیه ثانیه این دو ماه برنامه ریزی کنیم.

 

✅ دکترمحمدرضا عارف در نشست هم‌اندیشی اصلاح‌طلبان سراسر کشور با عنوان «خانه‌ای برای ملت» در کانون توحید تهران٬ با اشاره به برگزاری دو انتخابات مهم اسفندماه پیش‌رو گفت:

 

✅ شرایط کشور و شرایط منطقه‌ای در کنار روندی که دولت تدبیر و امید در دو سال و نیم گذشته بوجود آورد، ایجاب می‌کند که انتخاباتی با مشارکت حداکثری برگزار کنیم.

 

✅ او با تاکید بر اهمیت مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی گفت: در مجلس آتی باید سعی کنیم در این حوزه‌ها به دولت یاری برسانیم و هم‌زمان در مسائل منطقه‌ای نیز باید به سمتی برویم که جمهوری اسلامی ایران بتواند آنچنان که باید٬ نقش‌آفرینی کند.

 

✅ رییس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان اضافه کرد: جبهه اصلاحات مدعی است که سهم اساسی را در خلق حماسه ۲۴ خرداد سال ۹۲ برعهده داشته است٬ بنابراین در یک جمع‌بندی کلی می‌توانیم بگوییم با همین راهبرد مسیری که از خرداد ۹۲ آغاز کردیم را برای خلق حماسه‌ای پرشور‌تر از انتخابات ریاست جمهوری پیشین ادامه خواهیم داد.

 

✅ عارف با بیان اینکه راهبرد حفظ انسجام و همبستگی اصلاح‌طلبان همواره مورد توجه بوده است٬ تصریح کرد: ما برای ادای تکلیف در صحنه هستیم و آمادگی پذیرش مسئولیت را داریم و همواره بر خرد جمعی تمکین می‌کنیم و حاضر نیستیم به هر قیمتی در صحنه بمانیم.

 

✅ او ادامه داد: این راهبرد‌ها در جبهه اصلاحات همواره مطرح بوده و نتیجه تعامل‌ها و بحث‌های دو سال و نیم گذشته این بود که جهت‌گیری روشنی براساس حرکت جبهه‌ای با عبور از منافع حزبی و گروهی و پرهیز از سهم‌خواهی و همچنین پذیرش حداکثری مسئولیت و انتظار حداقلی را در دستور کار قرار دادیم.

 

✅ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه پس از بحث‌ها و تعامل‌های چندماه اخیر به طور طبیعی به شورای سیاستگذاری اصلاحات رسیدیم٬ گفت: زمانی که شورای سیاست‌گذاری اصلاحات آغاز به کار کرد حدود ۱۱۰ روز به برگزاری انتخابات باقی مانده بود و این شورا تصمیم گرفت کلیه امور خود را به احزاب و جریان‌ها در شهرستان‌ها و حوزه‌های انتخاباتی بسپارد و محوریت انتخابات را به حوزه‌های انتخابیه واگذار کند. در واقع ما با وارونه کردن هرم٬ کاری کردیم که قاعده هرم خود تصمیم‌گیر باشد و راس هرم برای دیگران تصمیم‌گیری نکند.

 

✅ رئیس بنیاد امید ایرانیان اضافه کرد: انتظار ما از این شورا این است که هیچ جریانی احساس کنار گذاشته‌ شدن نکند٬ چراکه نیاز به اجماع کامل داریم و به همین دلیل قصد داریم از تمامی ظرفیت‌ها برای حفظ این اجماع یاری بگیریم.

 

✅ عارف اضافه کرد: هم اکنون زمان اندکی تا برگزاری دو انتخابات مهم اسفندماه باقی مانده و ما باید برای ثانیه‌ ثانیه این مدت دوماهه برنامه‌ریزی کنیم. شرایط کشور قابل قبول است و ما باید از این فرصت استفاده کنیم و به خوبی این شرایط را مدیریت کنیم.