حجاب

فتاوای آیت الله سیستانی در باره حجاب

1 پرسش: اخیراً مجموعه ای از استفتاءات پیرامون حجاب در بعضی از سایتهای خبری به آیت الله سیستانی نسبت داده شده. از جمله اینکه مرد حق اجبار همسر و دخترش را بر حجاب ندارد و اینکه حضور در مجالس عروسی مختلط زنان و مردان و همراه با رقص و موسیقی جایز است. آیا اینها صحت دارد ؟

پاسخ: مقصود از اینکه شوهر و پدر حق اجبار بر حجاب را ندارند اینست که ـ بنابر احتیاط لازم ـ آنان نمی توانند بدون اجازه حاکم شرع از إعمال قوه ـ مانند گوش مالیدن و کتک و حبس ـ در امر به حجاب استفاده نمایند؛ اما استفاده از روشهای مسالمت آمیز ـ حتی تند خویی اگر ملایمت موثر نباشد ـ جایز بلکه با مراعات شرایط یاد شده در رساله عملیه واجب است  و نیز حضور در مجالس عروسی مختلط و یا مشتمل بر گناه های دیگر در صورتی جایز است که به هیچ وجه تایید عملی حرام محسوب نشود؛ و شخص با حضورش به گناهی ـ مانند نظر حرام و گوش دادن به آواز ـ مبتلا نگردد؛ و در اینصورت باید ـ طبق شرایط یاد شده در رساله عملیه ـ حاضرین را امر به معروف و نهی از منکر کند؛ بلکه اگر احتمال تاثیر را هم نمی دهد باید ـ بنابر احتیاط لازم ـ با ترش رویی در مقابل گناه کاران ناراحتی و تنفر خود را از کار آنان اظهار نماید.

۲ پرسش: آیا زن مؤمنه می تواند از روی باز و مستقیم و با خنده با نامحرم حرف بزند؟

پاسخ: چنانچه مهیج نباشد اشکال ندارد.

۳ پرسش: بر سر گذاشتن کلاه گیس به نیت خوشگل تر شدن ومورد توجه بانوان قرار گرفتن در مجالس ویژه خانمها جهت پیدا شدن خواستگار، جایز است؟ و آیا چنان کاری عیب پوشی به حساب می آید؟

پاسخ: اگر تنها به نیت آرایش باشد و نه فریبکاری و عیب پوشی از چشم خواستگاران، چنان کاری اشکال ندارد.

۴ پرسش: آیا بیرون گذاشتن قسمتی از روسری از زیر چادر برای زنان اشکال دارد؟

پاسخ: مانعی ندارد ولی موهایش را باید بپوشاند.

۵ پرسش: آیا پوشیدن جورابی که ساتر است امّا پا را مجسّم می کند، جایز است؟

پاسخ: پوشیدن چنان جورابی فی حد ذاته جایز است.

۶ پرسش: آیا یک زن جوان می تواند جوراب به رنگ پا که ساق پا را زیباتر نشان می دهد به عنوان حجاب بپوشد؟

پاسخ: پوشیدن چنان جورابی اشکالی ندارد امّا اگر آن، زینت به حساب آید باید آن را از دید نامحرمان بپوشاند.

۷ پرسش: زنی که روی خود را نمی گیرد می تواند موهای صورت و ابروان را بردارد و پودر طبیعی و سبک بر صورت بزند؟

پاسخ: برداشتن موی صورت، و باریک کردن ابروان، مانع از بازگذاشتن رو نمی شود به شرط آنکه از وقوع در حرام، ایمن باشد و بازگذاشتن صورت به انگیزه نگاه نامحرمان، نباشد امّا پس از به کار بردن پودر و وسایل آرایشی، پوشاندن صورت واجب است.

۸ پرسش: برخی آرایشگاههای زنانه به کارگر زن، احتیاج دارند آیا یک زن مسلمان می تواند در چنین آرایشگاهی مشغول کار شود و زنان بی حجاب را اعم از مسلمان و غیر مسلمان که در برابر مردان نامحرم، آرایش کرده ظاهر می شوند، آرایش کند؟

پاسخ: اگر آرایش کردن آنان، نوعی ترویج فساد و اشاعه گناه، محسوب گردد او چنان حقی را ندارد امّا تحقّق این عنوان، بعید به نظر می رسد.

۹ پرسش: آیا زن با حجاب تنها می تواند از مرد نامحرم رانندگی یاد بگیرد در صورتی که هنگام آموزش، بیم وقوع در حرام هم نباشد؟

پاسخ: با وجود ایمنی از فساد، جایز است.

۱۰ پرسش: اگر پوشیه و نقاب زدن بر چهره در یک شهری مایه شگفتی و پرس و جو شود و لباس شهرت تلقی گردد واجب است آن را کنار گذاشت؟

پاسخ: واجب نمی‌شود مگر زمانی که پوشیه زدن بر صورت توجّه بیشتری را جلب کند و یا مردم شهر آن را زشت و غیر عادی بشمارند و لباس شهرت به حساب آید که کنار گذاشتن آن واجب است.

……………………

منبع: سایت بهارنیوز ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ خبر 50372

/ 5 نظر / 15 بازدید
سنجاقک

حاج اقا حجاب یه موضوع مربوط به خانمهاست..من با اینکه اعتقاد کامل بهش دارم عصبانی میشم وقتی یه اقا در مورد حجاب نظر میده! شما مطالب سیاسی رو بنویسید بیشتر دوست دارم

علی م

درپاسخ به سنجاقک حجاب مربوط به خانمها هست اما یک موضوع اجتماعی است که یک طرف آنها آقایان است! موضوعی هم که در اینجا از یک فقیه ومرجع تقلید طراز اول مطرح شده است منشأش قرآن وسنت است که باعنوان احکام مطرح شده است.شاید اگر خانمی هم مجتهد وفقیه بود همین احکام را می گفت.این نظر شما مثل این است که بگویید سرطان سینه مخصوص خانمها ست آقایان متخصص پزشک در مورد آن حرف نزنند!

سنجاقک

علی اقا.. ضمن اینکه تکرار میکنم که من خودم به خجاب کامل اعتقاد دارم.. ولی به این باور رسیدم که خیلی از موارد دینی ما زن ستیزانه است!!فقط کسی که در گرمای چهل درجه با روسری و مانتو و چادر اون هم بگونه ای یک دونه موی سرش پیدا نباشه و چادرش رو به دندونش بگیره و بچه اش به بقل کلی بار هم به کول داشته باشه میتونه اظهار نظر کنه! از شما چه پنهان نظر دادن مردها در مورد حجاب همونقدر بنظرم مضحکه که یک خانم برای درمان بره پیش متخصص زنانه اقا!!! بعله همچین فکری دارم من.. اصن یکی بیاد در مورد حجاب اقایون بگه..منم بیزارم از پوشش بعضی اقایون..ولی فتوا نمیدم فقط نگاهم رو کنترل میکنم که حالم بد نشه!اقایون هم چش شون رو درویش کنن مشکل حل میشه!همین

علی م

سلام دارم خدمت سر کار خانم ... وبرادر عزیز حاج محسن. خیلی مایل نبودم مجددا ّپاسخ بنویسم اما چند نکته به نظرم آمد که حیفم آمد نگویم. اول در خصوص جواب سنجاقک.به نظر ایشان احترام می گذارم اما باید بگم همه خانمها مثل ایشان وظیفه شناس نیستند که معتقد به رعایت حجاب باشند. دوم اینکه زن و مرد چون اجتماعی زندگی می کنند ودر ارتباط باهم هستند براساس آموزه های دینی ما نمی توانند نسبت به هم بی تفاوت باشند. سوم حجاب در دین ما وهمچنین عرف ما یک معروف است ما نمی توانیم نسبت به معروف بی تفاوت باشیم همچنان که قرآن می فرمایند"باید باشند در میان شما گروهی که به خیر دعوت کنند واز منکر نهی کنند" مشخص هم نکرده که مردان برای مردان وزنان برای زنان امر به معروف کنند یا نهی از منکرکنند یک امر کلی است!(اینکه در مرحله اجرا این امر رعایت شود بهتر است یعنی اگر کسی میخواهد یک تذکری به خانمی بدهد بهتر است خانم باشد ). اما در مرحله اظهار نظر کسی منع نشده که در خصوص حجاب حرف بزند یا راهکار بدهد. همچنانکه شما حق دارید در خصوص پوشش آقایان حرف بزنید واظهار نظر کنید.شما هم حق دارید که بگویید در مورد پوشش آقایان بیزارید.واین از حی

علی م

ادامه واین از حیث گفتار واظهار نظر منافاتی با جنسیت ندارد! چهارم= نمی دانم نیت شما از این موضوع چه هست؟ اگر منظور این است که حکومت کاری به حجاب نداشته باشد من هم در مرحله اجبار موافق شما هستم اما اینکه علما ومرجع ما احکام را نگویند و برنامه ریزی اجتماعی برای این امر نداشته باشند باشما زاویه دارم! پنجم- همان انگیزه ای که شما را وادار به پذیرش حجاب کرده وشما پذیرفته ایدکه محجبه باشید( واین خود دفاع از یک ارزش است) به آقایان هم انگیزه بیان احکام ودفاع از دستورات دین را داده است قطعا اگر شما هم فقیه در دین بودید بیان احکام می کردید. ششم= اگر مشکل شما دین است که فرموده اید زن ستیز است بهتر است که کسی دیگر گر به شما پاسخ بدهد ومن در این خصوص تبهری ندارم اما احساسم این است که شما بادین اسلام مشکلی ندارید وفقط در خصوص فروعات تردید دارید که این رابه برادرحاج محسن واگذار می کنم . اما با حاج محسن دراین موضوع که عدالت در جامعه رعایت نمی شود موافقم که جامعه از تضاد رفتاری سردمداران تاثیر منفی میگیرند وبی اعتماد وبی اعتقاد میشوند!( رطب خور نمی تواند منع رطب کند)یا ...کبر مقتاّ عندالله ان تقولوا مالا تفعلون!